NIKOS THEODORAKIS

NIKOS THEODORAKIS
«"Δημόσια χρέη"! Η εργατική τάξη ξέρει ότι τα χρέη αυτά δεν είναι δικά της και όταν πάρει την εξουσία θα αναθέσει την εξόφλησή τους σε εκείνους που τα έκαναν». (Λένιν, Απαντα, τόμος 33ος, σελ. 203)

MIKIS-radio

Δευτέρα, 9 Απριλίου 2012

Ενιαία η πάλη ναυτεργατών - επιβατών - νησιωτών


ΑΠΕΡΓΙΑ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΩΝ 10 ΚΑΙ 11 ΑΠΡΙΛΗ
Τα αιτήματα για δουλειά με δικαιώματα, για δωρεάν Υγεία, για ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών είναι υπόθεση όλου του λαού
,
Με αποφασιστικότητα και ταξική πυγμή οι ναυτεργάτες, από μεθαύριο Τρίτη 10 του μήνα και για 48 ώρες «κατεβαίνουν» στη στεριά για να δώσουν τη μάχη της απεργίας. Μια απεργία - αναμέτρηση στα ίσια με τους εφοπλιστές και την αντιλαϊκή πολιτική της συγκυβέρνησης του μαύρου μετώπου, που για την κερδοφορία του κεφαλαίου: Διαλύει έναν ολόκληρο κλάδο. Χτυπάει το δικαίωμα στη δωρεάν Υγεία και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, διαδικασία που περνάει και μέσα από την κατάργηση του Οίκου Ναύτη, καταδικάζοντας ανθρώπους σε θάνατο. Τσακίζει το δικαίωμα στη δουλειά με συγκροτημένα δικαιώματα και τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, μετατρέποντας εργάτες στεριάς και θάλασσας σε σύγχρονους δούλους του 21ου αιώνα.
Είναι αναμέτρηση με τα συμφέροντα των μονοπωλίων που προωθεί η συγκυβέρνηση (την «απελευθέρωση» -άρση του καμποτάζ- και στην ακτοπλοΐα) για να αλωνίζουν στις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες, καθορίζοντας τιμές και δρομολόγια ανάλογα με την κερδοφορία τους, εγκαταλείποντας νησιά στην απομόνωση και αφανίζοντας τους ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα και συνδικαλιστική εκπροσώπηση. Για να τους αντικαταστήσουν με ναυτεργάτες πειθήνιους, χαμηλόμισθους, που θα δουλεύουν μέχρι εξάντλησης χωρίς κανένα δικαίωμα, μετατρέποντας τα καράβια σε πλωτές βόμβες για την προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Ο αγώνας των ναυτεργατών - με ψυχή τα ταξικά, ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ, τις δυνάμεις του ΠΑΜΕ - το διεκδικητικό πλαίσιο που προβάλλουν, απαντάει στις σύγχρονες ανάγκες όλων των εργαζομένων, των λαϊκών οικογενειών, των μικρών επαγγελματιών και φτωχών αγροτών των νησιών. Φωτίζει το δρόμο της ενιαίας οργανωμένης δράσης ενάντια στον κοινό αντίπαλο. Αυτή τη δυναμική φοβούνται το κεφάλαιο και τα επιτελεία του και προσπαθούν να ανακόψουν. Με συκοφαντίες, ψέματα, με στημένα σκηνικά «κοινωνικού αυτοματισμού», από τους εκπροσώπους των ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΛΑ.Ο.Σ. και των άλλων κομμάτων του κεφαλαίου, των μηχανισμών τους, τα κανάλια των εφοπλιστών, προσπαθούν να κρύψουν ότι η 48ωρη απεργία, ο αγώνας των ναυτεργατών αφορά όλο το λαό. Ενώ η υπουργός Ανάπτυξης Α. Διαμαντοπούλου με ανακοίνωση την Παρασκευή, κατέφυγε και σε απειλές: «Η πολιτεία - αναφέρει - οφείλει να προστατεύσει όλες τις επαγγελματικές και κοινωνικές ομάδες καθώς και το γενικό συμφέρον. Θα το κάνει με κάθε τρόπο»!
ΟΧΙ στην «απελευθέρωση»
Τα πράγματα είναι συγκεκριμένα. Η «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών θα είναι συντριπτικό χτύπημα για τους κατοίκους, τα φτωχά λαϊκά στρώματα των νησιών που έχει τσακίσει ήδη η αντιλαϊκή πολιτική. Το «όχι» στην «απελευθέρωση» που διατρανώνουν οι ναυτεργάτες είναι υπόθεση ζωής για τους νησιώτες, αφορά όλους τους εργαζόμενους.
Η «απελευθέρωση» προβλέπεται στον κανονισμό 3577/92 που κωδικοποιεί στη θάλασσα, τις τέσσερις «ελευθερίες» (κεφαλαίων, εμπορευμάτων, υπηρεσιών και εργατικού δυναμικού χωρίς εθνικούς περιορισμούς και κοινωνικές δεσμεύσεις) του κεφαλαίου - βασική αρχή της Συνθήκης του Μάαστριχτ.
Η άρση του καμποτάζ άρχισε να εφαρμόζεται στην ακτοπλοΐα σταδιακά από το 2001 με το νόμο 2932 της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, με τον οποίο ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία ο κανονισμός 3577, χειροτερεύοντας δραματικά το ήδη σαθρό θεσμικό πλαίσιο. Από το 2010 εφαρμόστηκε πλήρως στα κρουαζιερόπλοια. Ο κανονισμός 3577 κατάργησε το δικαίωμα της χώρας, οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες να εκτελούνται από πλοία με ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα. Στον ίδιο τον κανονισμό εξάλλου αναφέρεται ρητά ότι: «Η κατάργηση των περιορισμών στην παροχή υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών εντός των κρατών - μελών είναι αναγκαία για την εγκαθίδρυση της εσωτερικής αγοράς, ότι η εσωτερική αγορά περιλαμβάνει ένα χώρο, στον οποίο εξασφαλίζεται η ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, των προσώπων, των υπηρεσιών και των κεφαλαίων. Κατά συνέπεια, η ελεύθερη κυκλοφορία των υπηρεσιών πρέπει να εφαρμοστεί στις θαλάσσιες μεταφορές εντός των κρατών - μελών. Της ελευθερίας αυτής πρέπει να επωφεληθούν οι πλοιοκτήτες της Κοινότητας»!
Οι μέχρι τώρα συνέπειες
Στην ακτοπλοΐα η σταδιακή εφαρμογή έδωσε ώθηση στη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου με τη δημιουργία μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων (GRIMALDI, MIG και SEA STAR CAPITAL που έλεγχαν το καλοκαίρι του 2011 το 80% των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών), στην επιθετικότητα του εφοπλιστικού κεφαλαίου και χειροτέρεψε την κατάσταση των ναυτεργατών στα καράβια, τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών.
Ποια ήταν τα αποτελέσματα σε αυτό το διάστημα; Αυξήσεις - φωτιά στα εισιτήρια, με τελευταία αυτή που επιβλήθηκε από τους εφοπλιστές την 1η Απρίλη που φτάνει στο 26%. Αυξήσεις που όχι μόνο «απαγορεύουν» στους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους ένα ταξίδι «ανάσα» στα νησιά, αλλά μετακυλίονται στις τιμές των ειδών πρώτης ανάγκης, με τραγικές επιπτώσεις στους όρους διαβίωσης των κατοίκων. Επίσης παροπλισμός του 60% των ακτοπλοϊκών πλοίων κάθε χειμώνα απομονώνοντας νησιά. Χοντρές επιδοτήσεις στους εφοπλιστές (120 εκατ. ευρώ μόνο για το 2011). Κουρέλιασμα των Συλλογικών Συμβάσεων των ναυτεργατών.
Τα χειρότερα τώρα έρχονται
Με την άρση του καμποτάζ που ήδη προωθεί η κυβέρνηση μέσω του νομοθετικού τερατουργήματος του υπουργείου Ανάπτυξης και στην ακτοπλοΐα, τα όσα έχουν βιώσει μέχρι τώρα οι ναυτεργάτες και οι νησιώτες θα είναι μια παρωνυχίδα.
Συγκεκριμένα, η υποχρεωτική 10μηνη επάνδρωση και η δρομολόγηση των ακτοπλοϊκών πλοίων, που παραμένει τυπικά σε ισχύ, είναι δύο από τα βασικά συστατικά του «προστατευτισμού» και αφορούν τη στοιχειώδη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, με καράβια που θα ταξιδεύουν υποχρεωτικά 10 μήνες το χρόνο (με δύο μήνες ακινησία για τη συντήρησή τους) και με οργανική σύνθεση (αριθμός και σύνθεση πληρώματος) που θα ανταποκρίνεται στις στοιχειώδεις ανάγκες των πλοίων (αριθμός πληρώματος επαρκής για να εφαρμόζονται οι ώρες ανάπαυσης, να καλύπτονται οι ανάγκες του πλοίου και η ασφαλής μεταφορά επιβατών).
Ενώ επίσημα αυτό το «υποχρεωτικό 10μηνο» δεν έχει καταργηθεί, οι ακτοπλόοι το παραβιάζουν με χαρακτηριστικό παράδειγμα την ΑΝΕΚ, η οποία δρομολόγησε το πλοίο «ΝΗΣΟΣ ΜΥΚΟΝΟΣ», με αφορμή το Πάσχα, μόνο από τις 12 ως τις 17 Απρίλη! Ενώ έχει επιβάλει στα εισιτήρια και ναύλα, τιμές - «φωτιά». Μετά την «αρπαχτή» της, θα το ξαναδέσει απολύοντας ναυτεργάτες και αφήνοντας τα νησιά Ικαρία, Σάμο να προσπαθούν να καλύψουν τις ανάγκες τους με το υπερήλικο και υποσυντήρητο πλοίο «ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ». Με την απελευθέρωση, αυτή η αθλιότητα θα γίνει καθεστώς. Αυτό, σε συνδυασμό «με την ελεύθερη κυκλοφορία» εργατικού δυναμικού (δηλαδή ναυτεργάτες ανά τον κόσμο φτηνοί, θύματα του διεθνούς δουλεμπορικού κυκλώματος), ό,τι συμβαίνει πλέον στα κρουαζιερόπλοια, το τοπίο στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες - αν θα μπορεί σε αυτές τις συνθήκες να σταθεί αυτός ο όρος - θα ξεπεράσει τα όρια του εφιάλτη! Γι' αυτό από την Τρίτη «όλοι στους καταπέλτες»!